Ikviens no mums ikdienā biežāk vai retāk iegriežas aptiekā, kur mūs laipni apkalpo farmaceits. Vai ikdienas steigā aizdomājamies, cik patiesībā zinoši ir farmaceiti un vai mēs, klienti, pietiekami vērīgi ieklausāmies viņu viedajos padomos?
Farmaceita profesija ir būtiski mainījusies – ja sākotnēji farmaceita primārais uzdevums bija gatavot zāles, tad tagad farmaceita ikdienas uzdevums ir būt ekspertam un konsultantam veselības jautājumos. Farmaceita profesija prasa precizitāti, pacietību, bieži arī psiholoģisko noturību, turklāt, lai arī ikdienā farmaceita darbs bieži ir paaugstinātas spriedzes apstākļos, saskaroties ar atsevišķu medikamentu ierobežotu pieejamību, tehniskiem traucējumiem e-veselībā un administratīviem procesiem, piemēram, zāļu verifikāciju, nemainīga paliek farmaceitu vēlme pildīt savu misiju – rūpēties par cilvēku veselību.
Farmaceita profesija ir ļoti pieprasīta, turklāt tās loma un farmaceitu kompetences kļūst arvien plašākas. Pacientiem, kuri vienlaicīgi lieto vairākus medikamentus, ir iespējas saņemt padziļinātas konsultācijas par zāļu lietošanu, lai izvērtētu, vai zāles tiek lietotas precīzi un pareizi, lai iespējami ātrāk sasniegtu vēlamo terapeitisko efektu. Farmaceita sarunā ar pacientu tiek pārrunāti zāļu un uztura lietošanas paradumi, lai novērstu zāļu efektu ietekmējošas mijiedarbības. Īpaši iesakām to veikt pacientiem ar hroniskām saslimšanām un tiem, kam vienlaicīgi jālieto vairākas zāles.
Farmaceiti – īpaši izglītoti un apmācīti
Farmaceiti ir īpaši izglītoti un apmācīti veselības aprūpes speciālisti, kuriem sabiedrība ir uzticējusi medikamentu izplatīšanu patērētājiem, kā arī uzlikusi par pienākumu rīkoties tā, lai zāļu lietošana būtu pēc iespējas drošāka un efektīvāka. Bez tam mūsdienās terapijas mērķu panākšanai nepietiek vairs tikai ar zāļu un atbilstošas informācijas sniegšanu. Lai risinātu ar veselību saistītās iedzīvotāju vajadzības, farmaceiti uzņemas arvien lielāku atbildību par zāļu lietošanas gala rezultātu un pilnveido savu praksi, lai sniegtu iedzīvotājiem ne tikai ar zālēm, bet arī ar veselības veicināšanu, slimību novēršanu un profilaksi saistītus pakalpojumus.
Pēdējo 40-50 gadu laikā farmācijas prakse ir mainījusies visā pasaulē, un farmaceita profesionālās darbības centrā vairs nav zāļu piegāde, bet gan daudz vispusīgāka pacientu aprūpe. Ir mainījusies farmaceita loma sabiedrībā – no zāļu pagatavotāja un piegādātāja par pakalpojumu un informācijas sniedzēju. Uzņemoties tiešu atbildību par konkrētā pacienta ar zālēm saistītām vajadzībām, farmaceits var unikāli ietekmēt zāļu terapijas gala rezultātu un pacienta dzīves kvalitāti. Šai jaunajai pieejai dots nosaukums farmaceitiskā aprūpe.
Farmaceitiskā aprūpe ir veselības aprūpes sastāvdaļa, ko, pamatojoties uz jaunākajiem zinātnes sasniegumiem un ievērojot apmeklētāju intereses, savas kompetences ietvaros sniedz farmaceits:
- sniedzot farmakoterapeitiskās konsultācijas, informāciju par zālēm un to lietošanu;
- veicot uzraudzību par aptiekas pastāvīgo apmeklētāju zāļu lietošanu;
- izplatot zāles un citus veselības aprūpes, profilakses un veicināšanas produktus;
- izgatavojot zāles un novērtējot to kvalitāti;
- nodarbojoties ar veselības veicināšanu un propagandējot slimību profilaksi.
Ko var jautāt farmaceitam?
Farmaceits aptiekā pilda ne tikai pārdevēja funkcijas, viņš ir kompetenta persona, kam var jautāt par medikamentu pareizu lietošanu. Farmaceits pārzina gan zāļu sastāvu, gan jaunāko informāciju, kas skar farmācijas jomu. Tas nozīmē, ka viņš nepārtraukti pilnveido savas zināšanas un prasmes, tāpēc farmaceita izglītība neaprobežojas ar studiju laiku – viņš piedalās arī tālākizglītības pasākumos.
Farmaceitam aptiekā pircējs var uzdot dažādus izzinošus jautājumus, piemēram:
- kāds ir zāļu un to analogu nosaukums un to iedarbība uz konkrēta vecuma personu?
- kā šo zāļu iedarbību var ietekmēt pārtika un dzērieni?
- kādas blakusparādības šīs zāles var izraisīt, un kā rīkoties tādā gadījumā?
- kā šīs zāles var ietekmēt personas ikdienu?
- kā pareizi glabāt zāles?
- zāļu piemērotākais lietošanas laiks u.c.
Svarīgi ir farmaceitu informēt par medikamentiem, kuri tiek lietoti paralēli, jo mēdz būt medikamenti, kas pastiprina vai pavājina otra medikamenta darbību. Piemēram, lietojot līdzekļus pret alerģiju, iespējama pastiprināta nomierinošo līdzekļu, miega zāļu un alkohola iedarbība. Vislielākais ieguvums no farmaceitiskās aprūpes ir pacientiem ar hroniskām slimībām, kas tiek ārstēti ilgu laika periodu, paralēli lieto vairākas zāles un kuriem ir potenciāli augsts ar zāļu lietošanu saistītu problēmu attīstības risks.
Viennozīmīgi jāatzīst, ka farmaceits ir kompetents padomdevējs ne tikai par zālēm un to lietošanu, bet arī par veselīga dzīvesveida un dzīves kvalitātes uzlabošanas jautājumiem, tāpēc nekautrējieties aptiekā lūgt padomu un uzklausīt to.