Jo vecāki un nepatstāvīgāki kļūst mūsu tuvinieki, jo vairāk uztraucamies par viņu veselību. Lai kā arī gribētu, tikai retais var atļauties pilnībā nodoties savu vecāku aprūpei viņu mūža nogalē. Tomēr tas ir laiks, kad arvien vairāk pieaug vajadzība pēc līdzcilvēku palīdzības. Kādas iespējas piedāvā mūsdienu tehnoloģijas, lai vajadzības gadījumā palīdzība tiktu sniegta nekavējoties, stāsta Dzīvības pogas ieviesēja Marina Pjanova.
– Kā radās ideja par šāda pakalpojuma vajadzību?
– Ideja radās tīri personisku iemeslu dēļ, jo 87 gadīgajam vectēvam bija pasliktinājusies veselība, kā rezultātā viņš nokrita un apmēram diennakti bezpalīdzīgi nogulēja uz grīdas, kamēr mans tēvs viņu atrada. Vectēvs nevarēja nokļūt līdz mobilajam telefonam, lai kādu pasauktu palīgā. Tai laikā dzīvoju Lielbritānijā, kur Dzīvības pogai līdzīgi pakalpojumi ir ļoti populāri vecu cilvēku aprindās. Izrādījās, ka arī Skandināvijā un citās Eiropas valstīs tā ir pierasta prakse, bet Latvijā šāds pakalpojums nebija pieejams. Līdz ar to radās ideja par Dzīvības pogas izveidi Latvijā.
– Vai mobilie telefoni pilnībā nenodrošina iespēju sazināties arī veselības pasliktināšanās gadījumā?
– Lai arī mūsdienu mobilās tehnoloģijas ļauj samērā viegli sazināties ar saviem tuviniekiem, bet situācijās, kad veselības stāvoklis pasliktinās ļoti strauji, pastāv liela iespēja, ka mobilais tālrunis nebūs sasniedzams, vai arī cilvēks vairs nespēs sastādīt numuru un sīki izskaidrot, kas atgadījies un kur atrodas. Ikdienā mēdz būt daudz dažādas situācijas, kad mobilais tālrunis nav līdzās, piemēram, samērā bieži dažādas traumas veci cilvēki gūst, ejot dušā. Tādā situācijā, ja ir Dzīvības poga, atliek vien to nospiest, lai izsauktu palīdzību.
– Kādas tad ir Dzīvības pogas priekšrocības?
– Lai labāk saprastu, kādi produkti ir visnepieciešamākie un piemērotākie, sadarbojāmies ar brīvprātīgo organizāciju bezvests.lv, kas nodarbojas ar pazudušu cilvēku meklēšanu. Savā ikdienas darbā viņi itin bieži saskaras ar vecu, noklīdušu cilvēku meklēšanu. Tā mēs nonācām pie divu produktu izveides, ar kuru palīdzību momentānu informāciju saņem zvanu centra operators vai piesaistītais radinieks. Abi produkti tika izstrādāti un tiek ražoti Latvijā, līdz ar to tie ir pilnībā adaptēti vietējai situācijai un vajadzībām.
– Ja pareizi esmu sapratusi, jums ir divu veidu Dzīvības pogas?
– Jā, tā ir. Ja cilvēks pārsvarā pārvietojas pa māju vai viņam ir gultas režīms, tad piemērotākais būs produkts ar nosaukumu Mājas tarifs. Tajā ir iekļauta ērti lietojama rokassprādze ar pogu un kastīte, kurai jābūt pievienotai pie elektrības. Elektrības traucējumu gadījumos tā darbojas piecas stundas un ja elektrība neatjaunojas, tad informāciju saņem zvanu centra pārstāvis, kurš cenšas noskaidrot aparāta atvienošanas no elektrības iemeslu. Aproci var nenoņemt diennakti, jo tā ir gan ūdens izturīga, gan hipoalerģiska. Ja cilvēkam paliek slikti, viņam atliek tikai nospiest pogu uz aproces un momentāni notiek sazināšanās ar aprūpes zvana centra operatoru, kurš izvērtējot situāciju, vai nu izsauc neatliekamo medicīnisko palīdzību vai sazinās ar cilvēka tuviniekiem.
Savukārt, ja cilvēks vēl joprojām piekopj aktīvu dzīvesveidu, tad piemērotāks būs otrs produkts – Aktīvais. Uzliekot kulonu kaklā, cilvēks var doties, kur vien viņš vēlas, jo var būt drošs, ka veselības pasliktināšanās rezultātā atliek tikai nospiest pogu un viņa tuvinieki būs informēti gan par viņa veselības stāvokli, gan vietu, kur atrodas. Atkarībā no noslēgtā līguma nosacījumiem, bet visbiežāk šajā situācijā vispirms informācija nonāk pie radinieka, kurš, izvērtējot situāciju, nolemj, kā rīkoties tālāk. Ja kāda iemesla dēļ radinieks nav sasniedzams, tad zvana centra speciālists pieņem lēmumu par palīdzības sniegšanu.
Šis produkts ir ļoti noderīgs cilvēkiem, kuriem, dodoties pastaigā, veselības traucējumu dēļ dažkārt ir grūti atrast māju, jo kakla kulonā ir ievietots GPS, kas ārkārtas situācijā precīzi norādīs cilvēka atrašanās vietu. Jāatzīst, ka realitātē šī problēma ir samērā aktuāla – organizācija bezvēsts.lv samērā bieži nodarbojas tieši ar aizklīdušu cilvēku meklēšanu. Vajadzības gadījumā ir iespēja uzlikt pat virtuālo sienu, par kuras pārkāpšanu momentāni tiek informēti radinieki.
– Cik sen jau ir šāda iespēja izmantot Dzīvības pogas pakalpojumus?
– Reāli klientiem pieejama Dzīvības poga ir kopš janvāra, bet līdz tam bija samērā ilgs sagatavošanās laiks. Vispirms vajadzēja pilnīgāk izprast un apzināt tieši Latvijas vajadzības un šajā situācijā mums liels padomdevējs bija organizācijas bezvests.lv pārstāvji. Kad produkts bija izveidots, tad apmēram gadu notika testēšana, lai saprastu, vai tā darbība atbilst tam, ko vēlamies. Jāatzīst gan, ka Latvijas iedzīvotājiem nepieciešams laiks, lai saprastu, kādas priekšrocības šis pakalpojums nodrošina. Samērā bieži saskaramies ar situācijām, kad vecie cilvēki negrib apgrūtināt savus bērnus, jo grūti pieņemt faktu, ka ir pienācis laiks, kad palīdzība tiešām ir nepieciešama. Tai pašā laikā senioru bērni ļoti atzinīgi novērtē šo produktu, jo saprot tā priekšrocības. Viņi bez raizēm var nodoties ikdienas darbiem, jo zina, ka ārkārtas situācijā momentāni saņems informāciju, ja vecākiem būs nepieciešama palīdzība. Latvijas senioriem ir jāsāk saprast, ka arī 80-90 gados var pilnvērtīgi baudīt dzīvi, nebaidoties iziet no mājas ar domu, ka tik kaut kas nenotiek. Dzīvības pogas mērķis ir uzlabot cilvēku dzīves kvalitāti veciem cilvēkiem – lai viņi un viņu bērni justos droši un pilnvērtīgi baudītu dzīvi.
– Vai nākotnē plānojas vēl kādi jauni produkti?
– Vispirms mums ir jānostabilizējas kā uzņēmumam, jo ir ieguldīts gan laiks, gan līdzekļi, bet jau šobrīd ir idejas, kā varētu pilnveidot Dzīvības pogu. Ir iespēja pievienot krišanas pogu, kas ļoti noderīga tieši insulta vai infarkta gadījumos, kad cilvēks nespēj pats nospiest pat pogu, bet atveseļošanās atkarīga no palīdzības sniegšanas operativitātes. Tehnoloģijas attīstās, tāpēc jāizmanto to piedāvātās iespējas, lai uzlabotu cilvēku dzīvi. Jo arī Latvijas pensionāri ir pelnījuši baudīt vecumdienas.
Papildu informācija: www.dzivibaspoga.lv