Visbiežākās traumas senioriem – mājas vidē

Runājot par senioru traumām un tās iegūšanas vietām, vispirms uzmanība jāpievērš mājas videi, jo statistika liecina, ka tieši tur visbiežāk tiek gūtas dažādas traumas, no kurām būtu bijis iespējams izvairīties. Tieši tāpēc šim aspektam jāpievērš pastiprināta uzmanība, jo kur gan vēl iespējams radīt drošāku vidi, ja ne savā dzīvesvietā.

Ja nokritīs jauna meitene vai puisis, tad visdrīzāk lielākā skāde būs sasmērēts apģērbs un kāds nobrāzums, bet, ja tā gadīsies kundzei vai kungam cienījamos gados, tad var būt, ka tas ir pat liktenīgais kritiens. Statistika ir skarba, ja cilvēks krīt, tad ir liela iespējamība, ka viņš kritīs atkārtoti. Ja cilvēks krīt atkārtoti, tad pieaug risks iegūt kādu lūzumu.

Vecāka gada gājuma cilvēki traumatisma riskam tiek pakļauti biežāk – jo vecāks cilvēks kļūst, jo grūtāk viņam pārvietoties, pasliktinās kustību koordinācija un samazinās muskuļu spēks. Arī pēctraumu periods būtiski atšķiras senioriem un jauniešiem, un šeit jāmin gan fizioloģiskās, gan psiholoģiskās atšķirības. Papildus traumatisma risku palielina blakus slimības. Piemēram, sirds – asinsvadu un nervu sistēmas slimības, kas var radīt galvas reiboņus un veicināt kritienus. Vislielākais traumatisma risks ir cilvēkiem pēc 80 gadiem.

Tāpēc senjoriem ļoti svarīga ir droša mājas vide, lai pēc iespējas ilgāk saglabātu jau esošo mājas vidi, kurā ikdienā seniors pārvietojas un dara sev svarīgas ikdienišķas aktivitātes.

Biežākās pieļautās kļūdas virtuvē

  • Neatbrīvota staigāšanas vieta – lieki priekšmeti, kas aizšķērso staigāšanas ceļu.
  • Nestabils krēsls, uz kura seniori bieži pakāpjas, lai aizsniegtu augstākos plauktus. Tā vietā ieteicams izmantot speciālus pakāpienus, lai droši un stabili uzkāptu, paņemtu nepieciešamo preci un nokāptu.
  • Virtuves skapīšos svarīgi biežāk lietotās lietas nolikt zemākajos plauktos, lai ikdienā nav bieži jākāpelē un jāstiepjas pēc vajadzīgajām lietām.
  • Viens no būtiskākajiem ārējā riska faktoriem, kas veicina kritiena risku mājas vidē, ir nepiestiprināti paklāji. Tos nepieciešams piestiprināt ar abpusējo līmlenti, vai kā citādāk nostiprināt.
  • Vajadzētu sekot līdzi tam, lai paņemot no plaukta priekšmetus, ir stabila, atbrīvota virsma, kur tos nolikt.

Kā uzlabot drošību vannas istabā?

Lai uzlabotu drošību vannas istabā, noteikti rekomendētu izmantot tehniskos palīglīdzekļus. Vannas izmantošanai ļoti vērtīga ir atbalsta rokturu izmantošana, kā arī vannas dēlis – joprojām iespēja mazgāties vannā, bet vannas dēlis atvieglo piecelšanos.

Ļoti svarīgi ir neaizmirst izmantot pretslīdes paklāju pašā vannā. Iekāpjot vai izkāpjot no vannas, tiek rekomendēts izmantot kāpsli ar atbalsta rokturiem.

Viens no svarīgākajiem aspektiem higiēnas telpā viennozīmīgi ir kārtīgs, neslīdošs paklājs. Pirms izkāpj no vannas vienmēr ir jāpārliecinās, vai grīda nav slapja un vai paklājs stabili atrodas uz grīdas.

Pārvietojoties pa istabām, īpaši vannas istabā, ļoti svarīgi ir lietot piemērotus apavus – atbilstoša izmēra, neslīdoša zole un slēgti purngali.

Ja cilvēkam ir tendence uz galvas reiboņiem, nepieciešams lietot palīglīdzekļus – spieķīti vai kruķīti. Tāpat pie sienām var piestiprināt arī rokturus. Labierīcībās pie poda var piestiprināt piestiprināt atzveltni, kas palīdz piecelties.

Droša vide dzīvojamajā istabā

  • Senioriem pasliktinoties redzei, svarīgi atzīmēt sliekšņus. To viegli var izdarīt ar kontrastējošu līmlentu.
  • Dzīvojamajā istabā noteikti vajadzētu sekot līdzi tam, lai sēdvirsmas būtu pietiekami augstas, nebūtu pārāk mīkstas. Lai sēžot ceļu locītavas būtu 90 grādu leņķī un pēdas pamatnes stabili balstītos uz zemes.
  • Ļoti ieteicams ir izvēlēties mēbeles ar noapaļotiem stūriem, tādējādi, ejot garām, nav iespējams netīšām satraumēties.
  • Jāseko līdzi, lai istabā nebūtu priekšmetu, kas novietoti istabas centrā, ieteicams tos novietot istabas malās. Jāizvairās no liekiem vadiem vai pagarinātājiem, jo aiz tiem ir ļoti viegli aizķerties.
  • Kad sēdēts pie galda, pieceļoties ieteicams krēslus novietot atpakaļ, lai tie neaizšķērsotu staigāšanas zonu.
  • Patiesībā mājas vidi ir ļoti vienkārši pielāgot, nav nepieciešams speciāls aprīkojums, kā sākumā varētu šķist. Ir nepieciešams vienkārši pārskatīt visas mājas telpas, kārtīgi izvērtēt visus traumatismu riskus un veikt pavisam vienkāršas darbības, kas rezultēsies ar drošu mājas vidi.
  • Ejot pa kāpnēm, jāuzmanās, lai kājās nebūtu vilnas zeķes! Lai uz kāpnēm neslīdētu kājas, nepieciešams neliels paklājiņš, kurš stingri piestiprināts uz katra no pakāpieniem. Nesteidzieties atbildēt uz zvanošo tālruni, jo daudzi cilvēki nokrīt, skrienot pēc tālruņa. Labāk atzvaniet.
  • Pārāk strauji pieceļoties no krēsla vai gultas, var sareibt galva. Dariet to lēnām, nesteidzoties.
  • Ieslēdziet naktslampiņu vai citu apgaismojumu, lai naktī izgaismotu ceļu no gultas līdz vannas istabai vai tualetei.
  • Regulāri veiciet veselības pārbaudes – mēriet asinsspiedienu, pārbaudiet dzirdi, apmeklējiet acu ārstu reizi gadā u.c.

Jārūpējas arī par kaulu veselību

Arī kaulu sistēmas stiprināšana ir būtisks solis savas veselības saglabāšanai. Lai kauli būtu veseli un stipri, ir jāievēro trīs zelta likumi:

  • Kustības.
  • Pilnvērtīgs un sabalansēts uzturs.
  • Atrašanās svaigā gaisā, īpaši vasarā – saulītē.

Kaulu veselība svarīga ir jau no mazotnes, tomēr vecumdienās seniori ir pakļauti osteoporozes riskam. Tā ir slimība, kurai raksturīga kaulu blīvuma samazināšanās. Ar osteoporozi biežāk slimo tieši sievietes. Ietekmējošais faktors ir menopauze, kad organismā notiek hormonālas izmaiņas, kā rezultātā kaulu blīvums samazinās. Līdz ar kaulu blīvuma samazināšanos un trauslumu, pieaug arī lūzuma risks.

Kaulu blīvuma samazināšanos ietekmē arī mazkustīgs dzīvesveids, blakusslimības un ilgstošs atveseļošanās process pēc smagas slimības, piemēram, pēc insulta. Osteoporozes attīstību veicina blakus slimības, kas saistītas ar endokrīno sistēmu, piemēram, cukura diabēts, locītavu, nieru un citas slimības.

Svarīgi, ka par senioru traumatismu aizdomājas ne tikai paši seniori, bet viņu tuvinieki, draugi un paziņas. Ne vienmēr seniori paši var parūpēties par savas vides labiekārtošanu. Tāpēc liels atbalsts ir tuvinieku gādīgās rūpes.

Papildu informācija: www.veseligsridzinieks.lv