Mostos ES, mosties TU, mostas VISA pasaule

Laikā, kad arvien biežāk manāmi saules draiskie stari un gaisā jūtama pavasara dvesma, prāts sāk gavilēt, jo beidzot, beidzot pavasaris ir klāt! Tomēr organisms saka ko citu – ESMU NOGURIS! Nespēks, izsitumi, liekais svars, nepareiza vēdera izeja, pietūkuši 
locekļi – tās ir pazīmes, kas liecina par nepieciešamību pēc organisma attīrīšanās. Organisma attīrīšana ir efektīvs veids, kā uzlabot vielmaiņu, optimizēt gremošanas procesus, gūt maksimālu enerģijas lādiņu, vienlaikus zaudējot svaru. Sertificēta uztura speciāliste, Mg. sc. sal. Uzturzinātnē Ilze Lutere skaidro organisma attīrīšanās nepieciešamību.

 

Pastāv divas kardināli pretējas attīrīšanās nepieciešamības pieejas – Rietumu un Austrumu. Rietumu medicīnas atbalstītāji pret organisma attīrīšanu ir noskaņota “zinātniska” un uzskata, ka dezintoksikācijas terapija nepieciešama vien situācijās, kad kāds no orgāniem nespēj veikt savu funkciju vai cilvēks nokļuvis kritiskā situācijā, kad steidzami nepieciešama attindēšana – saindēšanās gadījumos vai, piemēram, pēc pārmērīgas alkohola lietošanas.

Savukārt Austrumu medicīnas atbalstītāji apgalvo, ka viss kaitīgais, kas nokļuvis organismā un to piesārņojis, ir jāizvada –  piesārņojums no apkārtējās vides, ķimikālijas, pārtikas piedevas, – tas viss veido toksīnus. Ajūrvēda atbalstītāji uzskata, ka arī nesagremots ēdiens rada endogēnos toksīnus, kā arī negatīvas domas un emocijas rada mentālos toksīnus, kas ir visu slimību cēlonis.

Manuprāt, patiesība ir kaut kur pa vidu. Mūsu organisms strādā “bez brīvdienu” režīmā un nepārtraukti koordinē organismā notiekošos sarežģītos procesus, kas nodrošina mūsu eksistenci. Tomēr, lai šie procesi notiktu, svarīgi ir organismam mazliet piepalīdzēt. Es teiktu, ka katram cilvēkam, kurš dzīvo 21. gadsimtam raksturīgo dzīvesveidu un lieto 21. gadsimta pārtiku, nepieciešams periodiski attīrīties. Attīrīšanās ir jāveic tad, kad pats cilvēks sajūt nepieciešamību. Attīrīšanās kūri ir ieteicams izmantot ne tikai hronisku slimību profilaksei, bet arī lai novērstu pārmērīgas ikdienas ēšanas un dzeršanas sekas.

 

Nezāles – zāles jeb ēdams – neēdams

Vienlaikus ar dabas atmošanos cilvēki vēlas  sevi uzmundrināt ar attīrošām kūrēm. Pavasaris ir laiks, kad saulīte atmodina dabu, un ikkatra lapiņa ar milzu spēku tiecas izlauzties tuvāk gaismai, tikai cilvēks jūtas saguris. Lai atgūtu spēku un garīgo līdzsvaru, jāpalūkojas apkārt un jāizmanto zemes mātes dāsnās veltes. Pavasaris ir īstais laiks, lai mūsu organisms saņemtu dzīvu – bioloģiski aktīvu un pareizi strukturētu  barību.

Zaļumi ir dabisks vitamīnu, minerālvielu un mikroelementu ieguves avots, kas satur fitoncīdus, fermentus, rūgtvielas, miecvielas un aromātiskās eļļas, kuras velti meklēt rafinētajos uzturproduktos. Īpaši jāpiemin C vitamīns, karotīns un folijskābe. Tā kā dabā viss atrodas energoinformatīvā sasaistē, katra zaļā šūna izstrādā atbilstošus ieročus – antioksidantus, kuru uzdevums ir stāties pretī nelabvēlīgajiem faktoriem. Visos zaļumos ir arī vērā ņemamas kalcija devas, ko organisms salīdzinoši viegli asimilē. Zaļumi satur hlorofilu, kas piesaista saules enerģiju un palīdz organismam sintezēt cukura un olbaltumu molekulas. Lietojot uzturā šos zaļumus, atcerieties, ka tiem ir vēl papildu bonusi: to audzēšanai nav izmantoti piesātināti substrāti; nav izmantoti stimulatori un augu kvalitāte nav mazinājusies pārstrādes, uzglabāšanas un  transportēšanas laikā.

Par savdabīgu „svēto trīsvienību” tiek uzskatīta virza, nātre un pienene. Bet izmantot var arī – plikstiņu, ceļteku, balandu, atraitnīti, vijolītes (ziedi un lapas), gaiļbiksīšu lapiņas, māllepju ziedus, pieneņu pumpurus, lapas, saknes, kosu dzinumus, dadžu saknes, dadžu ziedkātus, naktssveces jaunos dzinumus, gārsu, zaķkāpostu, vilkuvāles asniņus, bultenes jaunos dzinumus, liepu, kļavu un upeņu pumpurus.

 

Kā to izmantot?

Galvenais palīgs ir blenderis. Ar to var sagatavot sev īstu vitamīnu un minerālvielu koncentrātu, kas vienlaikus ir arī garšīgs. Jāatceras pamatformula kokteiļmācībā: salds + skābs + zaļš + šķidrums.  Un to visu var papildināt ar sēklām, ziedputekšņiem, linsēklām, spirulīnu un citiem papildinošiem produktiem.

 

 

 

Bērzu sulas

Minimālais aktīvo vielu daudzums sulās nevar ietekmēt organisma funkcijas, tādēļ to var dzert, cik grib, jo nekas organismā neuzkrājas, bet izvadās laukā. Līdz ar to, tas ir labs organisma skalošanas līdzeklis. Svaigu sulu dzeršanas laiks ir ierobežots, tāpēc tas jāpagūst izdarīt līdz pirmo lapiņu plaukšanai, jo vēlāk sulas paliek duļķainas un dzeršanai nederīgas. Katrā ziņā svaigas sulas ir vērtīgākas par raudzētajām sulām, bet vislabāk, ja tās tiek izdzertas  tecināšanas dienā.

Jāatzīst, ka sulu dzeršana vien nenodrošinās pilnīgu attīstīšanās procesu. Svarīgi ir rūpēties, lai organisma izvadsistēmas darbotos pilnvērtīgi un tiktu nodrošināta liekā ūdens izvadīšana. Tam labs palīgs būs svīšana pirtī vai nodarbošanās ar fiziskajām aktivitātēm, kā arī dažādas kosmētiskās procedūras. Attīrošās kūres galvenie ieguvumi ir pašsajūtas uzlabošanās un enerģijas pieplūdums. Kūres laikā ieteiktu izvēlēties vieglu veģetāru ēdienu, atsakoties no gaļas, zivīm, olām, piena produktiem, miltu izstrādājumiem un saldumiem, arī no kafijas un alkohola. Svarīgi ievērot 3 līdz 4 ēdienreizes dienā, starplaikos dzerot berzu sulas. Ja iespējams, tad vienu dienu ieteicams dzert tikai bērzu sulu.

Pamata recepte ir attīroša, veģetāra, kaloriju ierobežojoša, bez sāls diēta ar attīrošām kosmētiskām procedūrām un mērenām fiziskām aktivitātēm. Taču labas ir visas metodes, kas organismam nodrošina atslodzi. Kādam tā varbūt būs meditācija vai neliela vientulības deva. Kāds attīrīšanās procesam var veltīt vienu vai divas brīvdienas, cits – vairāk laika. Kāds šo attīrīšanās tūri var veikt pats, kādam iespējams noderēs vides maiņa un ļaušanās, ka par viņu rūpējas speciālisti. Iespējas ir daudz un dažādas – vajag tik ļauties šim, procesam un izvēlēties sev piemērotāko. Arī kūrorta rehabilitācijas centrā Jaunķemeri ir Veselības veicināšanas nodaļa, kur tiek piedāvātas dažādas organisma attīrošas kūres. 

Zaļā antioksidantu kokteiļa recepte:

Bērzu sula vai atdzesēta zaļā mačas, vai jebkāda cita tēja,

Banāns,

Spināti,

Nātrītes, balandu dzinumiņi, pieneņu lapiņas,

Citrona sula vai jāņogu, smitsērkšķu sula,

Ziedputekšņi.

Tikpat labi zaļumus var iecept omletē, piegriezt salātos un pievienot zupai vai sautējumam.