Lai Jaunā gada apņemšanās īstenotos

Jaunais gads mums bieži asociējas ar jaunu sākumu. Tas ir laiks, kad izvirzām jaunus mērķus vai apņemamies ko mainīt personīgajā dzīvē vai karjerā. Gadu mijā izvērtējam dzīvi, lai atbrīvotos no visa liekā, izbrīvējot vietu jauniem sapņiem un iecerēm. Lai gan praktiski ikviens no mums līdz ar Jauno gadu apņemas ko mainīt savā dzīvē, izrādās, ka tikai 19% cilvēku tas tiešām izdodas. Lielākā daļa no saviem jaunajiem mērķiem atsakās jau janvāra vidū.

Padomi, kas palīdzēs īstenot savus mērķus:

  • Izvirziet konkrētus un sasniedzamus mērķus. Visgrūtāk ir sasniegt mērķus, kas ir pārāk augsti, tāpēc svarīgi ir izvirzīt sasniedzamas un realizējamas apņemšanās.
  • Sastādiet plānu, kā sasniegsiet savu izvirzīto mērķi. Nākamais solis pēc mērķu izvirzīšanas ir konkrēta rīcības plāna sastādīšana – kā soli pa solim sasniegsit mērķi.
  • Izveidojiet apgūstamo prasmju sarakstu. Ja mērķa sasniegšanai nepieciešams apgūt jaunas prasmes, tad definējiet tās un izstrādājiet stratēģijas plānu to iegūšanai.
  • Pārliecinieties, ka jūsu mērķi ir izmērāmi. Neuzstādiet vispārinātus mērķus, bet gan kaut kādā veidā izmērāmus.
  • Runājiet par saviem mērķiem. Pastāstiet par tiem saviem draugiem, kolēģiem un ģimenes locekļiem, lai arī citi cilvēki varētu tevi atbalstīt.
  • Koriģējiet plānu. Vajadzības gadījumā veiciet korekcijas, ja saprotat, ka virziens nav pareizs, nebaidieties veikt labojumus stratēģijā.
  • Ja lietas nenoris pēc plāna, lūdziet palīdzību. Lūgt pēc citu cilvēku palīdzības nekad nav viegli, bet par to nav jākaunas.
  • Izvairieties no pagātnes neveiksmju atkārtošanas. Nekāpiet atkārtoti uz viena un tā paša grābekļa, bet mācieties no pagātnes kļūdām. Meklējiet citus ceļus, ja izvēlētais tomēr neved uz mērķi.
  • Ieplānojiet laiku sev. Svarīgi ir ne tikai izvirzīt un censties realizēt uzstādītos mērķus, bet arī ieplānot laiku tikai sev.
  • Sabalansējiet darbu ar atpūtu. Ja darbs jums ir svarīgāks par daudzām citām lietām jūsu dzīvē, tad atcerieties, ka darbs nekur nepazudīs, tomēr lielākā bagātība ir laiks, ko veltīsit sev. Ļoti svarīgi ir atvēlēt laiku tam, kas jums patiešām patīk.

Rituāli vērsti uz dzīves stila maiņu

Viennozīmīgi var apgalvot, ka gadu mija ir viens no laika periodiem, kad cilvēkiem vēlme atbrīvoties no atkarībām palielinās. Iemesli ir vairāki. Pirmkārt, cilvēku tendence domāt simbolos un maģiskajos skaitļos, otrkārt, saistība ar reliģiozitāti un reliģijas rituāliem. Jau kopš aizvēsturiskiem laikiem dažādi reliģiskie rituāli ir vērsti uz dzīves stila maiņām. Piemēram, bērna dzimšana ir pasākumu komplekss, kurā agrāk piedalījās visa cilts, tagad plašā radu saime. Kaut vai pusaudža pāriešana pieaugušo lomā – rituāli vērsti uz to, ka jaunajam vīrietim tiek būtiski palielināta atbildība. Reliģiozais kāzu rituāls – kārtējā dzīves maiņa, kur jaunietim pilnībā jāatbrīvojas no vecāku aizbildniecības un jāuzņemas atbildība par savu dzīvi, partneri, pēcnācējiem. Tad ir tādi rituāli kā skolas, augstskolas beigšana līdz pat bēru rituāliem, kur gan dzīve mainās vairs tikai palicējiem. Daudzi no rituāliem tiek veikti simboliskos datumos, kā, piemēram, saulgriežos. Tāpēc cilvēkiem ir iekšēja vēlme izmaiņas dzīvē piesaistīt kādam konkrētam datumam.

Kad uzsākt cīņu ar kaitīgiem ieradumiem

Gan alkoholisms, gan smēķēšana, gan pārēšanās ir nopietnas problēmas sabiedrībai, un daudzi mēģina atbrīvoties no šīm atkarībām, bet vai tas viņiem izdodas? Protams, var teikt, ka pie psihoterapeitiem nonāk tie, kuriem neizdodas. Tomēr, cilvēkam, kas patiesi vēlas mainīt savu dzīvi, nav jāgaida kāds speciāls datums. Vienā dienā viņš saprot, ka atkarība ļoti ietekmē viņa dzīves kvalitāti vai pat kļūst par nopietnu draudu veselībai, un atbrīvojas no šī netikuma. Atlikšana uz kaut kādu simbolisku datumu nedarbojas tāpēc, ka tam neseko rituāli, kurā piedalās visa cilts vai vismaz ģimene, atzīst Rīgas Stradiņa universitātes Psihosomatikas klīnikas psihiatrs, psihoterapeits Artūrs Utināns.

Līdz ar jauno gadu mazāk ēdīšu

Nepietiek tikai ar domu – tagad es mazāk ēdīšu, skaitīšu kalorijas, lai atbrīvotos no liekā svara. Ir nepieciešamas iemaņas – kā tieši es to darīšu. Jāzina, kā rīkoties neskaitāmās situācijās, kā, piemēram, ko darīšu, ja, aizejot ciemos, man piedāvās garšīgu torti? Kas mājās gatavo ēst – es pats, mana sieva vai mamma? Kā rīkošos, ja dakteris ieteiks mainīt ēšanas paradumus, bet pārējie ģimenes locekļi atteiksies tos pieņemt. Situācijas, kuras veicinās pārtraukt cīņu ar atkarību, būs ne mazums.

Jāveido veselīgas aizraušanās

Īstenot apņemšanos neizdodas, jo cilvēkam ir veselīgo iemaņu deficīts un viņš nezina, kā to darīt. Ja ir bijusi atkarība, tad smadzenēs jau attīstījušās sinoptiskās saites, kā arī ļoti daudz jutīgu receptoru spiež izvēlēties baudu. Šajā situācijā ļoti svarīgi apņemties – atsakos no īstermiņa baudas, lai iegūtu kaut ko ilgtermiņā – kaut vai veselību. Iepriekš minētais attiecas arī uz atkarību no alkohola vai narkotikām, tikai šajās situācijās papildus jādomā, kā pārvarēt abstinences sindromu. Lai cīnītos ar alkohola atkarību, ļoti svarīgi, ka cilvēks pats apzinās un atzīst šo problēmu, lai gan prakse rāda, ka, atrodoties pat otrajā alkoholisma stadijā, daudzi to neatzīst. Cilvēkam ir sajūta, ka viņam ir brīvā griba un ka varēs no šīs atkarības atbrīvoties, līdz ko sagribēs. Lieko svaru apzināties ir vieglāk, jo atliek paskatīties spogulī. Alkohola atkarībai tādu kritēriju nav. Arī smēķētāji pārsvarā saprot, ka tas nav veselīgi un ka ir atkarīgi. Ja cilvēks tomēr saprot, ka dzer par daudz un grib no tā atteikties – kā viņš to izdarīs? Papildus dažādu ikdienas situāciju risināšanai, kuras tieši vai netieši veicinās atsākt kaitīgos ieradumus, būs jāpārvar abstinences sindroms. Pārtraucot dzert vai smēķēt, rodas dažādas fizioloģiskas sajūtas – aizkaitināmība, koncentrēšanās problēmas, miega problēmas u.c. Vieglākais, kā no tām atbrīvoties, – atsākt lietot pārtraukto, atzīst dakteris Artūrs Utināns.