Iespēja medicīnisko aprūpi saņemt mājās

Lai gan medicīniskā mājas aprūpe Latvijā ieviesta kopš 2009. gada, nebūt ne visi Latvijas iedzīvotāji ir informēti par šāda pakalpojuma pieejamību. “Mājas aprūpe tiek nodrošināta situācijās, kad nepieciešama ambulatorā medicīniskā palīdzība, bet veselības stāvokļa dēļ pacients nevar doties uz ārstniecības iestādi. Šādās situācijās medicīnisko palīdzību ir iespējams saņemt mājās,” stāsta Aprūpes Biroja izpilddirektore.

 

Nepieciešamība pēc mājas aprūpes visbiežāk ir situācijās, kad pacients pēc operācijas, pārciestas slimības, traumas vai kādām medicīniskām manipulācijām, var vairs neuzturēties slimnīcā, bet nepieciešamo medicīnisko aprūpi saņemt mājas apstākļos. To sniedz sertificēta medicīnas māsa vai ārsta palīgs, savukārt medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumus insulta pacientiem – fizioterapeits, fizioterapeita asistents, ergoterapeits vai audiologopēds.

 

Norīkojums obligāts

Lai saņemtu šo pakalpojumu ir nepieciešams ģimenes ārsta norīkojums, kurš derīgs 30 kalendārās dienas. Lai norīkojumu atjaunotu, ģimenes ārstam ir atkārtoti jāapseko un jāizvērtē pacienta veselības stāvoklis un mājas aprūpes nepieciešamība. Jāatzīmē, ka ģimenes ārstam nav ierobežojumu mājas aprūpes nozīmēšanai, ja vien pacienta veselības stāvoklis atbilst situācijai, kad tā pienākas, un ja konkrētais ģimenes ārsts ir noslēdzis līgumu ar Nacionālo veselības dienestu (NVD). Veselības aprūpe mājās tiek nodrošināta atbilstoši MK noteikumiem Nr. 1529.  Neskaidrību gadījumos iespējams zvanīt uz Nacionālā veselības dienesta bezmaksas informatīvo tālruni.

Mājas aprūpi var nozīmēt arī ārsts – speciālists pēc ķirurģiskas iejaukšanās – pacientu no slimnīcas, izrakstot uz mājām. Šajā gadījumā norīkojums būs derīgs 10 kalendārās dienas, kuru vajadzības gadījumā ir tiesīgs pagarināt ģimenes ārsts.

 

Iespēja izvēlēties pakalpojuma sniedzēju

Aprūpes Birojs veselības aprūpi mājās nodrošina Rīgas un Rīgas apkārtnes iedzīvotājiem, savukārt citu novadu iedzīvotāji šī pakalpojumu sniedzējus var noskaidrot pie sava ģimenes ārsta vai NVD mājas lapā, vai arī zvanot pa bezmaksas informatīvo tālruni. Visbiežāk šos pakalpojumus ārpus Rīgas nodrošina vietējās ārstu prakses, doktorāti vai slimnīcas. Ja konkrētajā teritorijā mājas aprūpes piedāvā vairākas iestādes, tad pacients vai viņa radinieki var izvēlēties pakalpojumu sniedzēju pēc saviem ieskatiem! Ja pacients nav apmierināts ar pakalpojuma kvalitāti, tad viņš ir tiesīgs mainīt pakalpojuma sniedzēju.

Ja ģimenes ārsts nozīmē mājas aprūpi, to vienu reizi dienā 100 % apmērā apmaksā valsts, tomēr pacientiem pašiem ir jāiegādājas vajadzīgie medikamenti. Ir situācijas, kad mājas aprūpe nepieciešama 2 X dienā, tad otrā reize diemžēl jāsedz klientam pašam vai viņa piederīgajiem.

 

Klientu loks četrkāršojies

“Vizīti pie pacienta nodrošinām 24 h laikā kopš pieteikšanas brīža, ja vien norīkojumā nav norādīts cits aprūpes uzsākšanas datums. Sešu gadu laikā mūsu darbības apjoms ir četrkāršojies, tas izskaidrojams ar to, ka pacienti bez nopietnas vajadzības neuzturas slimnīcās. Ja vien mājas aprūpē iespējams pacientam nodrošināt visu nepieciešamo ārstniecībai, viņš tiek izrakstīts no slimnīcas. Jāatzīst, ka šo gadu laikā šis pakalpojums kļuvis arī zināmāks un pieejamāks pacientiem. Mūsu pacientu loks ir visdažādākais – šobrīd jaunākajam pacientam ir 6 mēneši, bet vecākajam – 102 gadi,” stāsta Aprūpes biroja izpilddirektore.

 

Mājas aprūpes darbinieki kā labie gariņi

Mājas aprūpes darbinieki bieži ir kā labie gariņi, kuri veicot savus pamatpienākumus, aprunājas ar pacientu vai viņa radiniekiem, vajadzības gadījumā piesaista sociālā dienesta palīdzību. Medicīnas māsas, kas dodas pie pacientiem, samērā bieži saskaras ar neikdienišķām situācijām, kad pašām vienpersoniski jāpieņem lēmumi. Lai šajās situācijās aprūpes darbinieki spētu pakalpojumus sniegt profesionāli augstā līmenī, Aprūpes Biroja administrācija rīko regulārus seminārus, tikšanās ar speciālistiem un kolēģiem. Nestandarta situācijās tiek meklēts un atrasts risinājums, jo svarīgākais ir savu darbu veikt, cik profesionāli vien iespējams. Tā kā liela daļa pacientu ir ar smagām diagnozēm, jārēķinās, ka darbs arī aprūpes darbiniekiem bieži ir emocionāli smags. Bet gandarījumu un prieku sagādā iespēja palīdzēt pacientiem atveseļoties un tādu situāciju arī nav mazums.

 

Nacionālā veselības dienesta (NVD) bezmaksas informatīvais tālrunis:

80001234 (darbdienās plkst. 8.30 – 17.00).

NVD mājas lapa: 
www.vmnvd.gov.lv

Saistītie raksti

Astoņi padomi asinsspiediena mērīšanai

Pirms uzsākt asinsspiediena mērīšanu, ir svarīgi apmēram 5–10 minūtes mierīgi atpūsties,... lasīt vairāk
Vecā aptieka mainās līdzi laikam

Vecā aptieka mainās līdzi laikam

Kandavas Vecai aptiekai pagājušajā gadā apritēja 245 gadi, bet jubilejas svinības... lasīt vairāk

Nepieciešamas zāles vai citas medicīnas preces?

“Zāles un preces” – produktu meklētājs Mana Aptieka mājaslapā. Jūsu ērtībai... lasīt vairāk