Cinks –imūnsistēmas stiprināšanai

Viens no būtiskākajiem un cilvēka ķermenim nepieciešamākajiem mikroelementiem ir cinks. Cinka trūkums organismā ir ļoti izplatīts, un tas var izraisīt daudz veselības problēmu. Cinka nepietiekamība vai deficīts ir aptuveni 75% cilvēku.

Cinks ir mikroelements, kas nepieciešams visa organisma sistēmu normālai funkcionēšanai. Cinku var atrast visos organisma orgānos un audos, bet vislielākais tā daudzums atrodams priekšdziedzerī, spermā, ādā, muskuļu audos un asins šūnās.

Biežākie cinka deficīta simptomi:

  • Novājināta imūnsistēma – tendence bieži slimot, jebkāda veida hroniskas alerģijas;
  • Kairināto zarnu sindroms – tas ir stāvoklis, kas izraisa sistēmisku iekaisumu un ir saistīts ar pārtikas alerģijām, vairogdziedzera problēmām un virsnieru nogurumu;
  • Caureja – regulāra caureja, gāzes, vēdera pūšanās ir viens no izplatītākajiem cinka deficīta signāliem.
  • Matu plānums vai izkrišana, nespodra matu krāsa, blaugznas;
  • Iekaisušas ādas problēmas – pūtītes, ekzēmas, dermatīts vai psoriāze, pinnes, slikta brūču dzīšana; 
  • Nogurums, mācībspēju samazināšanās, depresīvs stāvoklis;
  • Redzes asuma pazemināšanās;
  • Garšas sajūtas samazināšanās;
  • Ķermeņa muskuļu masas samazināšanās;
  • Pāragra ādas novecošana, ļenganas ādas veidošanās; 
  • Insulīna līmeņa samazināšanās, cukura diabēta attīstības  risks; 
  • Seksuālas aktivitātes un spermatozoīdu apaugļošanās spējas samazināšanās;
  • Smago metālu uzkrāšanās organismā.

Biežāki cinka deficīta cēloņi:

Stress – augsts emocionālais stresa līmenis ir viens no galvenajiem cinka deficīta cēloņiem. Esot regulāri emocionālā stresā, tavam organismam ir jāizmanto cinks, lai dziedētu un labotu šūnas, smadzenes, ādu un orgānus. Cinks ir organismu atjaunojoša minerālviela, kas ir ļoti svarīga olbaltumvielu sintēzē un to izmantošanā.

Pārtrenēšanās – otrs visbiežākais cinka trūkuma iemesls.

Grūtniecība vai zīdīšanas periods – šajā laikā var rasties daudzu minerālvielu deficīts, tai skaitā, cinka.

Malabsorbcija – tas ir stāvoklis, kad organisms nespēj uzņemt barības vielas un vitamīnus no uzņemtās pārtikas. Malabsorbcija parasti ir gados vecākām sievietēm.

Kā pārvarēt cinka deficītu organismā

Cinku iespējams uzņemt ar kvalitatīviem uztura bagātinātājiem vai ikdienā uzturā lietojot daudz pārtikas produktus, kas satur cinku.

Visaugstākais cinka daudzums ir produktos, kuros ir daudz olbaltumvielu, it īpaši, dzīvnieku izcelsmes olbaltumvielas. Ļoti daudz cinka satur austeres. Lielisks cinka uzņemšanas veids ir bioloģiska, ar zāli barota liellopa un jēra gaļa.

Top 10 produkti, kas satur visvairāk cinku:

  • Liellopa/jēra gaļa
  • Ķirbju sēklas
  • Turku zirņi
  • Vistas gaļa
  • Indijas rieksti
  • Vārīti spināti
  • Kefīrs
  • Olas
  • Kakao pulveris
  • Austeres

Lai uzlabotu cinka uzsūkšanos un gremošanu, papildus ir nepieciešams uzņemt probiotikas. Tās jālieto uztura bagātinātāja formā un ēdienkartē jāiekļauj probiotikas saturoši pārtikas produktui, kā, piemēram, kefīrs, skābēti kāposti. Svarīgi ir ne tikai apēst pārtiku, bet arī lai organisms var to labi sagremot.